Peuterateliers

 

In de ateliers bied ik materialen aan als uitgangspunt en laat de kinderen

het materiaal eerst zelf onderzoeken:is het hard of zacht, warm of koud, is het licht en hoe klinkt het? Ruikt het? Het onderzoek is in eerste ontmoeting zintuiglijk, daarna komt er een andere fase: wat wil je ermee doen? wat kan jij ermee doen? wat heb je erbij nodig? 

Er wordt vrij gewerkt voor zover mogelijk voor de kinderen, er wordt ook gewerkt vanuit thema's. Het werk is niet perse gericht op een vantevoren bedacht mooi resultaat. Het proces van werken bepaalt wat er uit komt en wanneer het klaar is voor het kind.

Vooral kinderen die regelmatig in het atelier zijn geweest werken vaak bijna zelfstandig.Zelfstandigheid, veiligheic, eigen keuzes, eigen ruimte, samenwerken en kijken naar elkaar en naar jezelf zijn rode draden. 

Mijn rol bestaat dan uit technische hulp, overleg en mogelijkheden bieden en alle overige randvoorwaarden garanderen.

Het werken met materialen lijkt een onderzoekend spel, waarin veel plezier wordt beleefd, zoals spelen met water, draadjes, plastics, bijenwas, kwasten van crepepapier, vilt - etcetera. Handelingen als duwen, prikken, plakken, verbinden, kneden, rijgen, wrijven -etcetera vinden plaats binnen het werken.

 

Deze creativiteitsontwikkeling is een belangrijke schakel in de zijns- en wordingsontwikkeling van het kind. 

 

 

 

 

 

volgende / vorige