Inleiding

 

Sinds half 2000 zet ik peuterateliers op in de kinderopvang, waarin ik afhankelijk van de opdrachtgever een keer per week of per 2 weken een hele dag werk met peuters vanaf 1,5 tot 4 jaar in het atelier of met de babies van 0-1,5 jaar in de babygroepen.

 

Het atelier is een prachtige plek om met wat kleinere groepjes kinderen geconcentreerd te kunnen werken.

Drukkere kinderen komen vaak tot rust, onrustige kinderen vinden meer anker en samen met elkaar iets maken is voor kinderen een groot plezier.

Als wezenlijk onderdeel van mijn creatief begeleiden documenteer ik het werken/spelen van de kinderen door foto’s te maken van de processen in het atelier en in de groep;soms maak ik een klein filmpje op m’n fotocamera.

Door de foto’s eerst te laten zien/ophangen in de gang en later in een foto-atelierboek, krijgen de ouders/verzorgers, maar ook de kinderen en de leidsters de kans om te zien wat er in het atelier is gebeurd.

 

In de jaren ben ik geinspireerd door de kindercentra in Reggio Emilia in Italie, door andere pedagogen die het kind met al zijn mogelijkheden en creativiteit centraal zetten, door mijn eigen jeugd op het platte land en vooral door de kinderen zelf die mij altijd weer leren dat alles nieuw kan zijn, dat het onderzoek oneindig is. 

 

 

 

 

 

 

volgende